Gwarancja

Teoretycznie dotyczy również oprogramowania. Jednak zwrot lub wymiana niepełnowartościowego produktu może przysporzyć wielu problemów. Z doświadczenia znam wiele takich przypadków w których wymiana była utrudniona lub nawet niemożliwa (nie dotyczy Wolnego Oprogramowania). Przytoczę kilka argumentów którymi mnie „zasypywano”:

… nośniki danych można przekopiować,
… na pewno oprogramowanie nie spełnia oczekiwań,
… nikt nigdy nie reklamował tego oprogramowania,
… to niemożliwe żeby taka poważna firma rozprowadzała uszkodzone oprogramowanie,
… to nie nasza wina że na tej konfiguracji sprzętowej oprogramowanie prawidłowo nie działa,
… to nie nasza wina że płyta CD/DVD pękła w czytniku,
… to nie nasza wina że program nie da się zainstalować,

Problem z wymianą oprogramowania wynika z kilku powodów:

Treść gwarancji jest wewnątrz opakowania którego przed zakupem nie można rozpakować.
Produkt rozprowadzany jest w sklepach nie przygotowanych do dystrybucji oprogramowania.
Sprzedający nie zapoznał się z treścią gwarancji rozprowadzanego oprogramowania.
Sprzedający nie poinformował kupującego o zasadach wymiany gwarancyjnej zakładając „z góry” że towar jest zawsze pełnowartościowy. Właściciel praw autorskich nie poczynił należytych starań aby produkt rozprowadzany był w sposób profesjonalny.
Właściciel praw autorskich nie dba o dobro konsumenta który płacąc oczekuje pełnowartościowego oprogramowania. W przypadku stwierdzenia usterki nie zapewnia klientowi możliwości natychmiastowej wymiany w miejscu zakupu.

W większości przypadków wymiana uszkodzonego nośnika oprogramowania jest możliwa bezpośrednio u właściciela praw autorskich po kilkakrotnym kontakcie z biurem obsługi i pomocą techniczną. Z punktu widzenia dystrybutora lub producenta jest to oczywiste jednak Ty czujesz się oszukany ponieważ:

Wydałeś(aś) pieniądze na oprogramowanie którego nie może używać.
Kilkukrotny kontakt z producentem lub dystrybutorem może spowodować poniesienie dodatkowych kosztów finansowych.
Wymiana uszkodzonego oprogramowania może wymusić zwiększenie wydatków spowodowanych nadaniem przesyłki.
Strata czasu którego nikt nie zrekompensuje.

Coraz więcej producentów (rok 2016) w celu oszczędności sprzedaje oprogramowanie bez pełnej dokumentacji papierowej (pełna dokumentacja wraz zapisami licencji zamieszczona jest na nośniku z oprogramowaniem) lub w wersji beznośnikowej (oprogramowanie pobiera się za pośrednictwem sieci Internet ze strony producenta).
W tym przypadku reklamacja lub zwrot oprogramowania staje się jeszcze bardziej utrudnione.

Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z dnia 24 czerwca 2014 r. poz. 827) z założenia powinna zabezpieczyć kupującego jednak osobiście nie jestem do końca przekonany.

Aby maksymalnie zabezpieczyć się przed problemami spowodowanymi wymianą oprogramowania należy:

Jeśli to możliwe przetestować wersję demonstracyjną która utwierdzi Cię w przekonaniu że oprogramowanie spełnia Twoje oczekiwania.
Kupować oprogramowanie w firmach które mają doświadczenie rynkowe.
Zapoznać się warunkami licencji i gwarancji interesującego Cię oprogramowania.
Sprawdzić wymagania sprzętowe jakie musi spełniać Twój komputer.
Jeśli to możliwe to sprawdź oprogramowanie w miejscu zakupu.
Zdecydowanie odradzam zakupy w sieci hipermarketów, supermarketów lub innych placówek w których oprogramowanie zajmuje tylko minimalną część oferty.

Share Button

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *